Crowdfundingplatform Symbid behaalt investeringsmijlpaal van €5 miljoen

22 SEPTEMBER 2014, ROTTERDAM
-Meer dan EUR €5 miljoen geïnvesteerd via het aandelen crowdfundingplatform sinds april 2011; -EUR €1,2 miljoen geïnvesteerd gedurende het 2e kwartaal alleen al; -Gemiddelde investeringsgrootte per campagne groeide naar EUR 83.000; meer dan driemaal het gemiddelde in de Nederlandse crowdfundingindustrie verdubbelt tot €730 in de eerste 9 maanden van 2014; -Toonaangevend crowdfundingplatform groeit marktaandeel in Nederlandse markt voor Eigen Vermogen-startkapitaal naar 10%[1]

Crowdfundingplatform Symbid behaalt investeringsmijlpaal van EUR 5 miljoen

Rotterdam – September 22, 2014 – Symbid [OTCQB:SBID]

-Meer dan EUR 5 miljoen geïnvesteerd via het aandelen crowdfundingplatform sinds april 2011;

-EUR 1,2 miljoen geïnvesteerd gedurende het 2e kwartaal alleen al;

“We zijn heel blij deze aankondiging eerder dan gepland te kunnen doen, na een paar hele drukke maanden hier bij Symbid” zegt Korstiaan Zandvliet, Symbid medeoprichter en CEO. “We zien dat de sterke groei van crowdfunding wereldwijd doorzet en we richten ons nu al op het behalen van onze EUR 10 miljoen investeringsmijlpaal in 2015.” Met een verwachte verdubbeling van het investeringsvolume in de Nederlandse crowdfundingmarkt dit jaar, lijkt Nederland klaar om bovengemiddeld te blijven presteren in de wereldwijde crowdfunding industrie. Symbid zet hierin de toon.[2] “De afgelopen jaren hebben we crowdfunding zien uitgroeien tot een serieuze winstgevende investeringsvorm,” vervolgt Zandvliet, “Symbid is in een geweldige positie om te profiteren van deze ontwikkeling in Nederland, maar ook daarbuiten gezien onze internationale uitbreiding.”

Symbids aankondiging illustreert een tot nu toe veelbelovend jaar voor het crowdfundingplatform, met EUR 1,2 miljoen aan investeringen in alleen al het tweede kwartaal van 2014 – een verhoging van 860% ten opzichte van Q3 2013. Meer dan 50% van het totale transactievolume van Symbid is behaald in het 2014, een duidelijk teken van snelle groei. Het platform nodigt investeerders uit om aandeelhouder te worden in een veelbelovend bedrijf voor een minimale investering van slechts EUR 20. In dezelfde periode van 3 maanden voegde Symbid 3000 nieuwe gebruikers toe aan haar community van meer dan 25.000 actieve investeerders. De mijlpaal van EUR 5 miljoen werd sneller dan verwacht bereikt na een paar sterke maanden waarin de gemiddelde investeringsgrote per campagne groeide naar EUR 83.000. Dit is een stuk hoger dan het gemiddelde in de Nederlandse crowdfundingindustrie wat op dit moment staat op EUR 25.000.[3]

Door dit alles heeft het Rotterdamse platform haar positie als marktleider in de Nederlandse aandelen-crowdfundingmarkt in 2014 bevestigd. Symbid financierde met succes verschillende EUR 100.000+ campagnes tijdens de zomerperiode, waaronder BrightNL (EUR 300.000), Greendaddy (EUR 245.000), GrondVrij (EUR 190.000), en Wezp (EUR 145.500). Ondertussen haalde een ander Nederlands crowdfundingplatform, Lendahand, EUR 60.000 op via Symbid voor een uitbreiding van haar leningsmodel. Met negen actieve campagnes en meer campagnes die live zullen gaan in de komende weken, verwacht Zandvliet dat het investeringstotaal van EUR 107.720 van afgelopen week verder zal blijven groeien. “Op dit moment plukken we de vruchten van een aantal verbeteringen aan het platform eerder dit jaar en we werken hard om de juiste campagnes aan te trekken,” voegt de CEO toe. “Maar we moeten naar de toekomst blijven kijken want het imago van crowdfunding is in transitie: waar het voorheen werd gezien als iets voor Silicon Valley technologie-nerds, onafhankelijke films en niche-videogames, wordt het steeds meer iets voor echte investeerders die opzoek zijn naar rendement via innovatieve, snelgroeiende start-ups.”

Greendaddy, het bedrijf dat op een milieuvriendelijkere wijze kleding maakt uit bamboe, wist afgelopen juni EUR 245.000 te financieren via het Symbid-platform in nog geen 48 uur. Het is een voorbeeld van hoe aandelencrowdfunding voor bestaande bedrijven een alternatief kan zijn voor traditionele financieringsmethodes. Door het effectieve gebruik van social media en internet zorgen crowdfundingcampagnes voor veel aandacht en enthousiasme, dat uiteindelijk resulteert in meer geïnvesteerd kapitaal.

Het crowdfundingproces kan ook functioneren als een vorm van social due diligence, die bedrijfseigenarentoegang geeft tot een enorme pool van kennis en expertise, direct van de ‘crowd’. Zandvliet vervolgt: “De betrokkenheid van de crowd houdt niet op niet na afronding van de campagne. We zien dat veel investeerders vaak streven naar een adviserende rol voor het bedrijf.” Naast de toegevoegde waarde die crowdfunding heeft voor bedrijfseigenaren, maakt deze financieringsvorm het ook veel gemakkelijker voor een individu om actief deel te nemen aan het financiële systeem als investeerder. Het veranderende en democratiserende potentieel van crowdfunding wordt breed erkend binnen zowel de industrie zelf als binnen de wereld van alternatieve financiering.

Symbid is opgericht in april 2011 in Nederland als één van de eerste aandelen-crowdfundingplatforms ter wereld. De unieke juridisch-financiële structuur stelt investeerders in staat te online te investeren in start-ups en groeiende bedrijven voor een bedrag van minimaal EUR 20. Inmiddels is Symbid uitgegroeid tot de wereldwijde leider in aandelencrowdfunding door haar innovatieve technologische structuur, gebruiksvriendelijke interface en toewijding aan het verzorgen van een veilige financieringsomgeving voor zowel investeerders als ondernemers. Op basis van de uitgebreide start-up-ervaring van het Symbid team krijgen ondernemers coaching en advies benodigd voor een succesvolle campagne. Hierdoor kunnen investeerders die het Symbid-platform gebruiken, vertrouwen in hun investering. Per september 2014 heeft Symbid 50 ondernemers en hun start-up gefinancierd voor een totaal bedrag van EUR 5 miljoen. In december 2013 werd Symbid als eerste aandelencrowdfunding platform beursgenoteerd [OTCQB:SBID]. Het bedrijf verwacht eind 2014 te beginnen met de Europese uitrol van de crowdfundingactiviteiten.

Einde bericht

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Sharpe Financial - Frans Gunnink - 06-29 541 542 of frans.gunnink@sharpefinancial.com

[1] Dutch seed capital market refers to all early-stage venture capital and angel investments made in the Netherlands in 2013. Figure derived from EVCA Research, ‘EVCA Yearbook – 2013 European Private Equity Activity’, 6 May 2014

[http://www.evca.eu/media/165475/yearbook-2014-euro...

[2] Douw & Koren, ‘Crowdfunding in Nederland’ infographic, 22 July 2014

[http://www.douwenkoren.nl/crowdfunding-op-weg-naar...

[3] Douw & Koren, ‘Crowdfunding in Nederland’ infographic, 22 July 2014

[http://www.douwenkoren.nl/crowdfunding-op-weg-naar...

"“We zien dat de sterke groei van crowdfunding wereldwijd doorzet en we richten ons nu al op het behalen van onze EUR 10 miljoen investeringsmijlpaal in 2015.”" Korstiaan Zandvliet
"“De afgelopen jaren hebben we crowdfunding zien uitgroeien tot een serieuze winstgevende investeringsvorm,”" Korstiaan Zandvliet
"“De betrokkenheid van de crowd houdt niet op niet na afronding van de campagne. We zien dat veel investeerders vaak streven naar een adviserende rol voor het bedrijf.”" Korstiaan Zandvliet