Het eerste pensioenfonds voor zelfstandigen in Nederland sluit succesvolle crowdfundingcampagne af, haalt EUR 300.000 op en trekt klanten

BrightNL bindt 224 deelnemers definitief aan zich op basis van coöperatief pensioenfonds

08 MEI 2014, ROTTERDAM
8 mei, Rotterdam – BrightNL, de eerste Nederlandse pensioeninstelling voor zelfstandigen met coöperatieve inslag, heeft deze week de grootste crowdfundingcampagne op Symbid met succes afgesloten en EUR 300.000 opgehaald. De 224 investeerders zijn hiermee aandeelhouder geworden van BrightNL. Door deze succesvolle fundingsactie heeft BrightNL zich definitief op de kaart gezet en het is de verwachting dat de eerste klanten zich in de loop van dit jaar kunnen inschrijven voor pensioenopbouw waarbij tegen kostprijs wordt belegd. De crowdfundingcampagne liep via het aandelen-crowdfundingplatform Symbid, dat hiermee zijn grootste aandelen-investeringsronde ooit met succes beëindigde. De 224 investeerders bezitten samen 5,8% van BrightNL.

50% van de zelfstandigen bouwt geen pensioen op

BrightNL biedt ZZP'ers, interimmers, ondernemers en mensen in loondienst zonder pensioenregeling, de mogelijkheid om via een zelf te bepalen inleg pensioen op te bouwen. BrightNL richt zich op zelfstandigen met een inkomen van EUR 30.000 of meer. In Nederland bestaat deze markt uit 1 miljoen mensen, waarvan BrightNL binnen 5 jaar minimaal 3% wil bedienen. Meer dan 50% van de zelfstandigen bouwt op dit moment geen pensioen op, waarvan zo'n 40% aangeeft dat dit komt door de hoge kosten. BrightNL staat onder leiding van de oprichters Karin Jakobsen, Annemieke Beijerinck-Vlek en Sjaak Zonneveld.

Sjaak Zonneveld licht toe: “Zelfstandigen hebben nu eenmaal geen vast, maandelijks inkomen. Daarom moet de inleg per maand kunnen verschillen zonder dat extra kosten oplevert. De kosten voor de dienstverlening bij BrightNL bestaan uit een vaste fee van EUR 210. Daarnaast worden de beleggingskosten doorberekend tegen kostprijs. De inleg wordt belegd in een LifeCycle Fonds dat beheerd wordt door een kwalitatief hoogstaande vermogensbeheerder, Orchestra. Tien jaar voor de door de deelnemer gekozen pensioendatum, wordt het geld geleidelijk overgezet naar een defensief beleggingsfonds, zodat het risico richting pensioendatum wordt afgebouwd.

Unieke constructie

De constructie zoals BrightNL die aanbiedt, bestaat in Nederland nog niet en heeft groot enthousiasme bij de investeerders opgewekt. “De reacties waren enorm positief”, zegt Zonneveld. “Er is per persoon een hoog gemiddeld bedrag geïnvesteerd van ruim EUR 1300. Ook zijn we in deze fase al verschillende keren benaderd door bedrijven die nog geen pensioenregeling voor hun medewerkers hebben, of die graag zouden bijdragen aan een individuele pensioenrekening van hun medewerkers”.

Op dit moment loopt de vergunningsaanvraag bij de AFM. Zodra deze vergunning is afgegeven, kan BrightNL starten met het inschrijven van de eerste deelnemers. Deze deelnemers worden op dat moment ook aandeelhouder van BrightNL. De planning is dat dit in het laatste kwartaal van 2014 kan plaatsvinden.

Korstiaan Zandvliet, CEO van Symbid, is erg enthousiast: “Pensioen is een product dat niet makkelijk is. De oprichters van BrightNL hebben een unieke oplossing ontwikkeld die goed uit te leggen is en waarvan de kosten helder zijn. Zij hebben de ‘crowd’ van Symbid duidelijk kunnen maken dat pensioen voor zelfstandigen nu eindelijk wel haalbaar is. Proposities als die van BrightNL tillen het niveau van de gehele crowdfundingindustrie omhoog.”

BrightNL verwacht vanaf eind 2014 volledig operationeel te zijn.

--------------------------------

Over Symbid Corporation

Symbid is een beursgenoteerd online financieringsplatform dat particuliere investeerders, MKB-ondernemers en start-ups bij elkaar brengt. Ondernemingen kunnen online hun onderneming en bedrijfsplan pitchen voor investeerders, en investeerders krijgen de kans om te investeren in rendabele en grensverleggende ideeën. Symbid brengt hiermee alle partijen voor een succesvolle financiering bij elkaar op één platform. Symbid wordt wereldwijd gezien als voorloper in online financiering. Meer informatie over Symbid kunt u vinden op: www.symbid.com. Symbid staat genoteerd op de US OTC QB als SBID.

Over BrightNL

BrightNL is de eerste pensioeninstelling voor en door zelfstandigen. Bij BrightNL krijgen deelnemers een eigen online pensioenregeling en bepaalt men zelf hoeveel men inlegt en wanneer men met pensioen gaat. Er wordt belegd tegen kostprijs en daarnaast betalen deelnemers een vaste vergoeding voor het lidmaatschap. BrightNL is niet van een bank, verzekeraar of vakbond, maar van de deelnemers zelf. Meer informatie over BrightNL kunt u vinden op: www.pensioenvoorzelfstandigen.nl

Voor meer informatie over BrightNL kunt u opnemen met:

Sjaak Zonneveld via Sjaak.Zonneveld@brightnl.com, of 06- 3657 1532

Voor meer informatie over Symbid kunt u opnemen met:

Frans Gunnink via Frans.Gunnink@sharpefinancial.com, of 06- 29541 542

"Er is per persoon een enorm hoog gemiddeld bedrag geïnvesteerd van EUR 1339. Wij zijn al in deze fase verschillende keren benaderd door bedrijven die nog geen pensioen voor hun medewerkers hebben, of hun huidige pensioen willen overzetten naar BrightNL." Sjaak Zonneveld
"Zij hebben de ‘crowd’ van Symbid en daarbuiten op eenvoudige wijze kunnen duidelijk maken dat een pensioen voor zelfstandigen nu eindelijk wel haalbaar is. Proposities als BrightNL tillen het niveau van de gehele crowdfundingindustrie omhoog.”" Korstiaan Zandvliet