Boekhandel Donner gered door crowdfunding van 250.000 euro

01 MEI 2014, ROTTERDAM
De Rotterdamse boekhandel Donner is gered via crowdfundingsplatform Symbid met een financiering van EUR 250.000 die dit weekend werd afgerond. Het bedrag werd opgebracht door 1.771 particulieren, die hierdoor gezamenlijk in een coöperatie mede-eigenaar van de honderdjarige boekhandel worden. Daarnaast hebben enkele particuliere investeerders een belangrijke bijdrage geleverd aan de doorstart van de winkel. Binnen vijf dagen na het faillissement eind februari stond de crowdfundingscampagne ‘live’ op de site van Symbid, geïnitieerd door Jan Lutjeboer, Suzanne Hammecher, Marjan Schoonderwoerd, Leo van de Wetering en Eelco Zuidervaart.

Op 24 februari werd het faillissement van boekhandelorganisatie Polare uitgesproken. De Polare-winkels, waaronder Donner, waren toen al enige tijd gesloten. De vijf medewerkers startten, gesteund door massale actie op de Facebookpagina ‘Donner moet blijven’, een initiatief om de winkel als collectief over te nemen. Afgelopen weekend werd de financiering afgerond. Met ondersteuning van Houthoff Buruma en BDO, konden de initiators - via de curator - Donner konden overnemen en voortzetten.

Vanaf eind mei is boekhandel Donner gevestigd in het oude ABN AMRO-gebouw aan de Coolsingel nr.119. De voorbereidingen hiervoor zijn inmiddels in volle gang. Tot die tijd is Donner nog geopend aan de Lijnbaan 150. De voorraad is al behoorlijk accuraat, boeken kunnen weer besteld worden, er wordt reuring in de winkel gecreëerd door evenementen en boekpresentaties. Daarnaast wordt de oude voorraad van De Slegte en een grote hoeveelheid ramsjboeken op dit moment met 50% korting verkocht.

Voor het nieuwe Donner worden grote stappen gezet om het door de accountant gevalideerde bedrijfsplan waar te maken. Enerzijds door de informele sfeer van ‘het oude Donner’ terug te brengen, weer een breed en diep assortiment te bieden, activiteiten te organiseren voor stad en regio. Anderzijds door in te zetten op de noodzakelijke innovatie van het boekenvak: van webshop tot social media. Aan alles wordt gewerkt, in de wetenschap dat Rotterdammers geduld hebben waar het de 'opbouw' betreft, waar handen uit de mouwen worden gestoken om uiteindelijk iets moois tot stand te brengen!

Eelco Zuidervaart, een van de initiatiefnemers zegt: “Donner is 'teruggegeven aan de Rotterdammers' en daar ben ik trots op. Crowdfunding heeft hier een belangrijke rol in gespeeld, mede dankzij de mensen van Symbid, die het voor elkaar kregen om binnen een paar dagen particulieren te laten investeren in het ‘nieuwe Donner’. Wij gaan de glorie van Donner terugbrengen in Rotterdam. De boekhandel heeft al een rijke Rotterdamse historie die teruggaat tot het begin van de vorige eeuw, die zetten we nu voort.”

Korstiaan Zandvliet, CEO van Symbid vult aan: “Dit initiatief geeft aan hoe de steun van particulieren kan worden omgezet in mede-eigendom via Crowdfuding. De betrokkenheid is daarmee optimaal. Als eerste in de wereld die deze vorm van crowdfunding aanbiedt, zijn we trots dat we een bijdrage konden leveren aan de doorstart van deze iconische Rotterdamse boekwinkel.”

Noot aan de redactie

Voor aanvullende informatie kunt u contact op nemen met:

Leo van de Wetering, tel. 010-2175238 leo@donner.nl

Voor aanvullende informatie over Symbid kunt u contact opnemen met:

Mark Beers, tel. 06- 3723 1292 mark.beers@sharpefinancial.com

Over Symbid Corporation

Symbid is een beursgenoteerd online financieringsplatform dat particuliere investeerders, MKB-ondernemers en start-ups bij elkaar brengt. Ondernemingen kunnen online hun onderneming en bedrijfsplan pitchen voor investeerders, en investeerders krijgen de kans om te investeren in rendabele en grensverleggende ideeën. Symbid brengt hiermee alle partijen voor een succesvolle financiering bij elkaar op één platform. Symbid wordt wereldwijd gezien als voorloper in online financiering. Meer informatie over Symbid kunt u vinden op: www.symbid.com. Symbid staat genoteerd op de US OTC Markets alsSBID.

"Donner is 'teruggegeven aan de Rotterdammers' en daar ben ik trots op. Crowdfunding heeft hier een belangrijke rol in gespeeld, mede dankzij de mensen van Symbid, die het voor elkaar kregen om binnen een paar dagen particulieren te laten investeren in het ‘nieuwe Donner’. " Eelco Zuidervaart
"Als eerste in de wereld die deze vorm van crowdfunding aanbiedt, zijn we trots dat we een bijdrage konden leveren aan de doorstart van deze iconische Rotterdamse boekwinkel." Korstiaan Zandvliet