BrightNL introduceert pensioen voor zelfstandigen tegen kostprijs

Crowdfundingcampagne via Symbid start op 3 april 2014

31 MAART 2014, AMSTERDAM/ ROTTERDAM
BrightNL introduceert in de loop van dit jaar pensioenopbouw voor zelfstandigen tegen kostprijs; deelnemers betalen daarnaast alleen een jaarlijkse vaste bijdrage van EUR 210,- BrightNL is bedoeld voor zzp’ers, freelancers, zelfstandig ondernemers, DGA’s en werknemers voor wie de werkgever niets heeft geregeld op het gebied van hun pensioen. BrightNL is nieuw op de markt en is de eerste Nederlandse pensioeninstelling voor zelfstandigen. BrightNL wordt eigendom van de deelnemers. Hiertoe start op donderdag 3 april 2014 in het auditorium van Dauphine in Amsterdam om 17.00 uur een crowdfundingcampagne via Symbid, het grootste Nederlandse aandelen-crowdfundingplatform.

BrightNL biedt pensioenopbouw, zonder gekoppelde verzekeringen. Deelnemers kunnen zelf bepalen hoeveel ze willen inleggen en wanneer ze hun pensioen willen laten ingaan. Ook kiezen ze zelf de instantie die het pensioen mag uitkeren. Iedere deelnemer krijgt een eigen online pensioenrekening die eenvoudig zelf te beheren is. De inleg wordt collectief belegd in het Bright LifeCycle Fonds, een fonds met een neutraal risicoprofiel. In dit fonds wordt hoofdzakelijk passief belegd en naarmate de gekozen pensioendatum nadert wordt het risico afgebouwd.

Waarom BrightNL?
De initiatiefnemers - zelf zzp’ers - konden geen goede oplossing voor hun eigen pensioenopbouw vinden. Bestaande oplossingen zijn duur, complex en vaak zitten er allerlei verzekeringen aan gekoppeld die niet altijd gewenst zijn. En het alternatief banksparen, waar veel zzp’ers voor kiezen, levert weinig rendement op door de lage rentestand. Daarom besloten ze een pensioeninstelling te starten waar deelnemers zelf eenvoudig pensioen op kunnen bouwen tegen een helder en aantrekkelijk tarief, met een hoger verwacht rendement dan banksparen.

Kosten
BrightNL is de eerste pensioeninstelling in Nederland die een vaste vergoeding (€ 210,- per jaar) rekent voor haar dienstverlening. Daarnaast worden de beleggingskosten doorberekend tegen kostprijs. Bestaande aanbieders zoals pensioenverzekeraars, verdienen hun geld door een percentage van het pensioenvermogen af te romen. Het unieke verdienmodel van BrightNL is helder en eerlijker omdat elke deelnemer - ongeacht de hoogte van het gespaard vermogen - een zelfde bedrag voor deze dienstverlening betaalt.

Coöperatief

Ook uniek is dat BrightNL niet van een bank, verzekeraar of vakbond is, maar van de deelnemers zelf. Iedere deelnemer wordt namelijk tevens aandeelhouder - en dus mede-eigenaar - van de pensioeninstelling. Hierdoor hebben de deelnemers medezeggenschap en delen ze mee in de (eventuele) winst. Dat is ook de reden dat de oprichters gekozen hebben voor crowdfunding om een additionele € 300.000 op te halen. Op deze manier willen ze een breed draagvlak creëren onder zelfstandigen, die later wellicht ook pensioen willen opbouwen bij BrightNL.

De campagne start aanstaande donderdag in het auditorium van Dauphine in Amsterdam.

Over BrightNL

BrightNL (www.hetpensioenvoorzelfstandigen.nl) is een initiatief van Annemieke Beijerinck, Karin Jakobsen en Sjaak Zonneveld. Peter Verhaar, oud-oprichter van ALEX Vermogensbank, is niet-uitvoerend bestuurslid bij BrightNL. Dit filmpje legt in anderhalve minuut uit wat BrightNL is.

Over Symbid Corp

Symbid is een beursgenoteerd online financieringsplatform dat particuliere investeerders, MKB-ondernemers en start-ups bij elkaar brengt. Ondernemingen kunnen online hun onderneming en bedrijfsplan pitchen voor investeerders, en investeerders krijgen de kans om te investeren in rendabele en grensverleggende ideeën. Symbid brengt hiermee alle partijen voor een succesvolle financiering bij elkaar op één platform. Symbid wordt wereldwijd gezien als voorloper in online financiering. Meer informatie over Symbid kunt u vinden op:www.symbid.com. Symbid staat genoteerd op de US OTC Markets als 06-365 71532 of Sjaak.zonneveld@brightnl.com

0637 231 292 of mark.beers@sharpefinancial.com