Beebox maakt consumenten mede-eigenaar van het bedrijf met crowdfundingcampagne van EUR 50.000

Beebox verkoopt deel bedrijf aan afnemers duurzame voedselboxen

30 JANUARI 2014, VLEUTEN/ ROTTERDAM
30 januari, Vleuten/Rotterdam – Beebox, de thuisbezorgservice van biologische voedselboxen die burgers en boeren weer moet verbinden, is erin geslaagd om EUR 50.000 op te halen door middel van crowdfunding. Dit gebeurde door een deel van het bedrijf te verkopen aan consumenten en andere investeerders, via Symbid, het grootste aandelen-crowdfundingplatform in Nederland. In totaal is 5% van het bedrijf verkocht aan 156 investeerders. Het kapitaal wordt gebruikt om meer franchisenemers te werven, op te leiden en te begeleiden en om de positie van bestaande en toekomstige franchisernemers te versterken. Beebox is een initiatief van Dutch, Enbiun en Nautilus.

Beebox: voedsel direct van het land naar de klant

Beebox wil de band tussen de consument en de boer terugbrengen en versterken door hen weer direct met elkaar in contact te brengen. Dit brengt transparantie en eerlijkheid terug in de voedselketen. In de voedselindustrie geldt dat boeren veelal slechts een marge van 20% krijgen. Daarbij komt dat 95% van het voedsel dat consumenten kopen niet uit de regio afkomstig is, is biodiversiteit nagenoeg verdwenen uit Nederland en is de herkomst van het voedsel vaak niet te traceren. Franchisenemers van beebox leveren als verlengstuk van de boer direct verse producten uit de regio aan consumenten. Voor deze thuisbezorgdienst betaalt de consument niet meer dan in supermarkt en nagenoeg de helft van de consumentenprijs gaat direct naar de boer. De producten komen voor 100% uit Nederland en zijn voor minimaal 90% biologisch.

Deze directe relatie tussen de boer en de consument heeft beebox nu nog verder willen versterken door klanten de mogelijkheid te bieden mede-eigenaar te worden van het bedrijf. Walter Halberstadt, directeur beebox, ligt toe: “De achterliggende gedachte van weer meer betrokken raken bij een cruciaal deel van ons leven, voedsel, wordt voor consumenten heel concreet door letterlijk een deel van een bedrijf te kopen dat zich hier sterk voor maakt. Ons doel om de relatie tussen boer en klant terug te brengen, wordt zo nog beter gerealiseerd. Deze gedachte bleek zo waardevol dat er ook veel externe investeerders zijn ingestapt.”

Daaraan ligt meer ten grondslag dan alleen eerlijk en gezond voedsel, zegt Halberstadt: “Zowel de beebox-klanten die zijn ingestapt, als de investeerders die voorheen geen klant waren, kunnen rekenen op een mooi rendement. Beebox werkt op dit moment toe naar een resultaat van meer dan 10% binnen drie jaar. Daarnaast heeft beebox zich tot doel gesteld de komende jaren uit te groeien tot een top 3 speler in de Nederlandse markt. De waardevermeerding die hier uit voort vloeit is voor investeerders zeer aantrekkelijk”. Tevens kregen de investeerders afhankelijk van hun investering onder andere 5% korting op een beebox abonnement, een boek over duurzame initiatieven, keukengereedschap of deelname aan een beebox-evenement.

Korstiaan Zandvliet, CEO en mede-oprichter van Symbid, is ook positief: “Wij zien dat ondernemers die een duidelijke maatschappelijke meerwaarde weten te creëren kunnen rekenen op steun van diverse partijen. De campagne van beebox laat tevens zien dat er een groep consumenten bestaat die op zoek is naar een manier om de relatie die ze hebben met een bedrijf te kunnen uitbreiden en versterken. Beebox is er bijzonder goed in geslaagd deze klantgroep aan te spreken”.

Over beebox

Beebox is een thuisbezorgservice van regionaal voedsel. De producten worden rechtsreeks van de boer aan de consument geleverd. Op deze manier worden onnodige schakels vermeden en ontstaat er een nieuwe, transparante en eerlijke voedselketen. In oktober 2012 is beebox gestart met het leveren van verse, regionale producten rechtstreeks van boeren direct aan huis. Meer informatie over beebox kunt u vinden op: www.thebeebox.nl

Over Symbid Corporation

Symbid is een beursgenoteerd online financieringsplatform dat particuliere investeerders, MKB-ondernemers en start-ups bij elkaar brengt. Ondernemingen kunnen online hun onderneming en bedrijfsplan pitchen voor investeerders, en investeerders krijgen de kans om te investeren in rendabele en grensverleggende ideeën. Symbid brengt hiermee alle partijen voor een succesvolle financiering bij elkaar op één platform. Symbid wordt wereldwijd gezien als voorloper in online financiering. Meer informatie over Symbid kunt u vinden op: www.symbid.com. Symbid staat genoteerd op de US OTC Markets als SBID.

Voor meer informatie over beebox kunt u contact opnemen met:

Walter Halberstadt (directeur) op 06- 3412 2958 of walter.halberstadt@thebeebox.nl

Voor meer informatie over Symbid kunt u contact opnemen met:

Mark Beers op 06- 37 231 292 of mark.beers@sharpefinancial.com

"De achterliggende gedachte van weer meer betrokken raken bij een cruciaal deel van ons leven, voedsel, wordt voor consumenten heel concreet door letterlijk een deel van een bedrijf te kopen dat zich hier sterk voor maakt. " Walter Halberstadt
"De campagne van beebox laat tevens zien dat er een groep consumenten bestaat die op zoek is naar een manier om de relatie die ze hebben met een bedrijf te kunnen uitbreiden en versterken. Beebox is er bijzonder goed in geslaagd deze klantgroep aan te spreken" Korstiaan Zandvliet