Autosportfans kunnen naar IndyCar500 dankzij crowdfundingcampagne

Autosporttalent Jeroen Slaghekke creëert unieke kans voor autosportfans dankzij crowdfunding via Symbid

16 OKTOBER 2013, ROTTERDAM
16 oktober 2013, Rotterdam – Jeroen Slaghekke, het autosporttalent dat eerder al vice-kampioen werd in de Britse Formule Ford-races, heeft ambities om door te groeien naar de top van de Amerikaanse autosportsector; de IndyCar 500. Om deze ambitieuze autosportdroom te verwezenlijken, start Slaghekke een crowdfundingcampagne via Symbid op voor de investeringen die nodig zijn voor de deelname aan aan de voorrondes, de races, trainingstraject en het aantrekken van het beste team.

Tegelijkertijd krijgen zijn eigen en andere autosportfans zo de kans deze sport van dichtbij mee te beleven.

Via investeringsplatform Symbid, dat inmiddels meer dan EUR 2 miljoen heeft opgehaald voor ondernemers, kunnen autosportfanaten en investeerders een aandeel kopen in Jeroen Slaghekke, die met zijn actie EUR 350.000 wil ophalen. De investeerders krijgen hier onder andere een mogelijk rendement van 27.5% voor terug over een periode van zo'n tien jaar door zijn plaats in de Amerikaanse IndyCar 500 te veroveren.

Investeren in toptalent: het race-CV van Slaghekke

Na slechts een paar jaar racen tegen veel ervarener concurrenten, werd Jeroen tot vice-kampioen gekroond in het competitieve Britse Formule Ford kampioenschap, voordat hij startte in het prestigieuze Formule Renault 2.0 kampioenschap in 2012. Binnen de wereld van de formule autosport, wordt de Formule Renault 2.0 erkend al een van de meest competitieve raceklassen ter wereld onder de Formule 1 en is het een platform geweest voor de carrières van huidige Formule 1 sterren als Lewis Hamilton, Kimi Raikkonen, Paul di Resta, Valtteri Bottas en Daniel Ricciardo.

Slaghekke is niet de eerste autosportcoureur binnen Nederland die wilde gaan crowdfunden. Er is slechts één andere voorganger die het niet redde vanwege een zelfontwikkelde ontoereikende juridische constructie. Daarom koos Jeroen voor crowdfundingplatform Symbid, die hun juridische structuur heeft ontwikkelt in samenwerking met BDO notarissen en AKD accountants. Ook het betalingsverkeer en het geld zijn veilig weggezet via Symbid, die samenwerkt met e-money security partner Intersolve die onder toezicht staat van De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten. Jeroen kan zich dus volledig richten op het behalen van het rendement van de investeerders, dat zal worden betaald door de te ontvangen sponsorgelden. Hoe groter de race, hoe groter het bedrag en hoe groter het rendement dus is.

Investeren in een belevenis

Niet alleen het mogelijke rendement van 27.5% is interessant volgens Jeroen, ook kunnen de fans mee naar verschillende races: “Ik ben mijn supporters altijd erg dankbaar geweest en wilde nu niets meer vragen zonder er iets voor terug te kunnen geven. Daarom is crowdfunding de perfecte oplossing: de fans kunnen de autosport nu net zo ervaren als ik dat doe. Denk bijvoorbeeld aan het trainen in een racesimulator of de mogelijkheden races met relaties bij te wonen. Vanzelfsprekend hou ik iedereen op de hoogte via mijn website.”

Ook voor Symbid is deze propositie uniek, zegt Korstiaan Zandvliet, CEO van Symbid: “Dit is de eerste coureur op ons platform en we zijn erg blij dat ondernemerschap inderdaad veel breder kan zijn dan men vaak aanneemt. Als investeerders nu een aandeel aankopen binnen de Slaghekke B.V., kunnen zij deelnemen binnen een bedrijf in een sector die normaal bijzonder ontoegankelijk is. Jeroen vernieuwt met zijn propositie de autosportsector. Fans hoeven niet meer op de thuistribune te zitten maar kunnen de spanning en sensatie van deze sportbranche van A tot Z meemaken.”

Jeroen Slaghekke verwacht zijn campagne voor EUR 350.000 tegen het einde van het jaar af te ronden. Hierna wordt bekeken of er genoeg animo onder de fans is om nogmaals een crowdfundingronde te openen. De “Jeroen Slaghekke B.V.” is een initiatief van de Williams Harfield Sports Group (WHSG) en zal bestuurd worden door een administratiekantoor.

"Daarom is crowdfunding de perfecte oplossing: de fans kunnen de autosport nu net zo ervaren als ik dat doe. " Jeroen Slaghekke
"Jeroen vernieuwt met zijn propositie de autosportsector. Fans hoeven niet meer op de thuistribune te zitten maar kunnen de spanning en sensatie van deze sportbranche van A tot Z meemaken." Korstiaan Zandvliet