Server-verwamingssysteem financiert laatste EUR 11.000 in één week met crowdfunding

Nerdalize, producent van computerserver-verwarmingen, sluit EUR 50.000 crowdfunding financiering succesvol af

24 SEPTEMBER 2013, ROTTERDAM
Rotterdam, 24 september 2013 – Het crowdfundingtraject van Nerdalize, een bedrijf dat thuisverwarming op basis van serverhitte ontwikkelt, is in een stroomversnelling geraakt na een bijeenkomst waarbij potentiële investeerders de ondernemers konden ontmoeten; de laatste EUR 11.000 is in één week bij elkaar gehaald. In totaal is er EUR 50.000 in drie maanden via online investeringsplatform Symbid opgehaald; de investeerders worden gezamenlijk voor 3.5% eigenaar.

Tijdens het crowdfundingtraject van Symbid werd investeerders de mogelijkheid geboden om online in de startup Nerdalize te investeren en om zo gezamenlijk de EUR 50.000 bij elkaar te brengen. Na het behalen van 72% financiering na ongeveer elf weken nam Nerdalize deel aan een pitchevent waarbij investeerders rechtstreeks en offline hun vragen konden voorleggen en de pitch konden aanhoren. Nerdalize rondde de campagne vervolgens een week na de pitchevents af. Dat betekent dat er in de laatste week ruim EUR 1.600 per dag werd geïnvesteerd.

Nerdalize: thuisverwarming voor de toekomst

De “grid heaters” van Nerdalize zetten de serverhitte, die normaal als 'afvalproduct' wordt beschouwd, om naar bruikbare thuisverwarming. In tegenstelling tot de huidige situatie waarbij servers in een serverpark staan, staan deze servers bij consumenten thuis. De rekenkracht van de servers wordt gebruik om bijvoorbeeld kankeronderzoek van academische ziekenhuizen te ondersteunen. Doordat Nerdalize geen kosten heeft aan het onderhoudt van een serverpark, kan zij de rekenkracht ver beneden de marktprijzen verkopen aan zakelijke instellingen. In ruil voor het thuis plaatsen van de serververwarming betaald de consument niet voor de kosten van de opgewekte energie. Verwarming is verantwoordelijk voor ongeveer 60% van de energierekening, dus de consument kan rekenen op een flinke besparing.

Boaz Leupe, CEO van Nerdalize, legt uit: “Nerdalize is een bedrijf dat zich richt op de toekomst waarin efficient energieverbruik en digitale rekenkracht niet meer weg te denken zijn. In plaats van het toevoegen van extra middelen zoals zonnepanelen of windmolenparken, hebben we gekeken naar hetgeen dat al beschikbaar en nodig is. In Noorwegen verhit 99.8% van de bevolking via elektrische verwarming wat gecombineerd met de toenemende groei van cloud computing een unieke kans biedt om efficiënter met onze schaarse energievoorraad om te gaan.”

“Startups zoals Nerdalize krijgen via Symbid een kans om investeerders aan te trekken die anders nooit met dergelijke bedrijven in aanraking komen, simpelweg omdat er door andere partijen als wordt voorgeselecteerd of omdat het aanbod bij grote investeerders overweldigend is.”, zegt Korstiaan Zandvliet, CEO van Symbid. “Investeerders kregen tijdens het evenement de kans om persoonlijk kennis te maken met de vent achter de tent, wat een goede aanvulling is op de digitale business plannen die via Symbid worden gepitched.”

De investeerders die tijdens de campagne zijn ingestapt als investeerder van Nerdalize, zijn na afloop gebundeld binnen een coöperatie. Deze coöperatie geldt binnen de B.V. Als één aandeelhouder die 3.5% van de aandelen in bezit heeft.

Symbid is een online financieringsplatform dat particuliere investeerders en MKB-ondernemers en start-ups bij elkaar brengt. Ondernemingen kunnen online hun idee pitchen voor investeerders, en investeerders krijgen de kans om te investeren in rendabele en grensverleggende ideeën. Symbid brengt hiermee alle partijen voor een succesvolle financiering bij elkaar op één platform. Symbid wordt wereldwijd gezien als voorloper in online financiering. Voor meer informatie zie: www.symbid.com.

Contact

Voor overige vragen naar aanleiding van dit persbericht kunt u contact opnemen met Mark Beers (mark.beers@sharpefinancial.com) of Frans Gunnink (frans.gunnink@sharpefinancial.com ).

"In Noorwegen verhit 99.8% van de bevolking via elektrische verwarming wat gecombineerd met de toenemende groei van cloud computing een unieke kans biedt om efficiënter met onze schaarse energievoorraad om te gaan." Boaz Leupe
"Startups zoals Nerdalize krijgen via Symbid een kans om investeerders aan te trekken die anders nooit met dergelijke bedrijven in aanraking komen." Korstiaan Zandvliet