Crowdfundingplatform SellanApp keert 5% dividend uit

Waarde bedrijf 10 x hoger binnen jaar na afsluiten crowdfundingcampagne

03 SEPTEMBER 2013
Rotterdam/ Amsterdam, 3 september 2013 – SellanApp, het bedrijf dat een crowdfundingplatform voor smartphone-apps exploiteert, ziet de waardering van haar bedrijf binnen een jaar bijna vertienvoudigen. In ruil voor het startkapitaal dat zij van investeerders via crowdfundingplatform Symbid ontvingen, krijgen de aandeelhouders nu, buiten de waardevermeerdering van hun aandelen, vijf procent dividend uitgekeerd.

SellanApp heeft sinds september 2011 drie financieringsrondes doorlopen, waarvan twee online financieringsrondes; de laatste ronde werd in juli 2013 afgerond. Tijdens de eerste ronde verkocht SellanApp 53% van haar aandelen aan crowd-investeerders. Voor de tweede online ronde werd nog maar 3.36% van de aandelen ter beschikking gesteld voor een hoger investeringsbedrag van EUR 150.000. De waardering is uitgevoerd door online waarderingsbedrijf Equidam, die op basis van vijf standaardmethoden binnen de industrie, het bedrijf waardeerde.

De waardering was in een jaar binnen na het afsluiten van de eerste financieringsronde toegenomen van EUR 283.019 tot EUR 2.791.406. Dat betekent dat de stukken die tijdens de eerste ronde voor EUR 20 werden aangekocht, inmiddels bijna EUR 200 waard zijn. De aandeelhouders van SellanApp hebben de eerste dividenden inmiddels ontvangen. Volgende jaar zal er naar verwachting weer vijf procent worden uitgekeerd.

Deze sterke groei is symptomatisch voor de campagnes op Symbid tot nu toe. De waardering van Holland Haptics, het high-tech IT bedrijf achter de crowdfundingcampagne iCarezz, steeg tussen haar eerste en twee campagne van EUR 250.000 naar EUR 2.500.000, ook een vertienvoudiging. Dit geldt echter niet voor alle proposities, zegt CEO van Symbid Korstiaan Zandvliet: “Deze stijging is vaak zichtbaar bij startende bedrijven tijdens hun eerste twee jaar. Symbid biedt deze bedrijven de mogelijkheid om het voor hun vaak moeilijk verkrijgbare seed capital los verkrijgen bij onze crowd-investeerders. Bedrijven die al wat langer bestaan, zijn in voorkomende gevallen op zoek naar groeikapitaal. Hierdoor kunnen ook zij hun eerdere investeerders mee laten profiteren van een waardestijging. Afgezet tegen de huidige spaarrentes is er zelfs bij een minder sterke groei vaak al sprake van een erg hoog rendement.”

Waardebepaling en beleggingsproces

De waardering van een bedrijf dat wil crowdfunden via Symbid vindt onafhankelijk plaats door Equidam. Indien een onderneming goedkeuring krijgt om te crowdfunden, krijgen beleggers een lijst met het vooraf gescreende businessplan, onderbouwd door cijfermateriaal. Tijdens het proces worden ondernemers van begin tot eind begeleid bij hun digitale financieringsronde zodat een investeerder minder risico loopt dat de campagne niet wordt afgerond. In dat geval is het geld van de investeerder gewaarborgd en krijgt deze het geïnvesteerde kapitaal automatisch teruggestort.

Voor beleggers die op zoek zijn naar ‘cherry on the cake’- proposities biedt crowdfunding via Symbid daarmee online een toegankelijken helder overzicht met kwalitatief hoogstaande pitches. Deze proposities worden in sommige gevallen na het succesvol afsluiten van een online campagne, ook offline voorgelegd aan beleggers. De ervaring leert dat beleggers graag kennis willen maken met de ondernemer. In het geval van SellanApp pakte dit zeer voordelig uit. Drie dagen na deelname aan de offline sessie, werd de tweede digitale financiering afgerond.

Symbid is een online financieringsplatform dat particuliere investeerders en MKB-ondernemers en start-ups bij elkaar brengt. Ondernemingen kunnen online hun idee pitchen voor investeerders, en investeerders krijgen de kans om te investeren in rendabele en grensverleggende ideeën. Symbid brengt hiermee alle partijen voor een succesvolle financiering bij elkaar op één platform. Symbid wordt wereldwijd gezien als voorloper in online financiering. Voor meer informatie zie: www.symbid.com

Contact

Voor overige vragen naar aanleiding van dit persbericht kunt u contact opnemen met Mark Beers (mark.beers@sharpefinancial.com).

"Deze stijging is vaak zichtbaar bij startende bedrijven tijdens hun eerste twee jaar. Symbid biedt deze bedrijven de mogelijkheid om het voor hun vaak moeilijk verkrijgbare seed capital los verkrijgen bij onze crowd-investeerders. Bedrijven die al wat langer bestaan, zijn in voorkomende gevallen op zoek naar groeikapitaal. Hierdoor kunnen ook zij hun eerdere investeerders mee laten profiteren van een waardestijging. Afgezet tegen de huidige spaarrentes is er zelfs bij een minder sterke groei vaak al sprake van een erg hoog rendement." Korstiaan Zandvliet