Crowdfunding actie voor Wiplala de Film

Hoofdrolspelers Wiplala: Géza Weisz en Peter Paul Muller

29 AUGUSTUS 2013, AMSTERDAM
Wiplala is een van de laatste boeken van Annie M.G. Schmidt, die door filmproducent BosBros wordt verfilmd. Volgend jaar, Kerstmis 2014, komt Wiplala uit in de bioscoop met een grote ‘blockbuster’ waardige campagne. In The Air zal de film distribueren en is een crowdfunding actie gestart om samen met Nederlandse particulieren en bedrijven van Wiplala de Film een succes te maken.

De rol van Wiplala zal worden gespeeld door Géza Weisz, die eerder de hoofdrol had in de Carry Slee verfilming Timboektoe en Alleen Maar Nette Mensen van Robert Vuijsje. Peter Paul Muller, bekend van All Stars en Gooische Vrouwen, krijgt de rol van vader Blom.

Annie, garantie voor succes

De afgelopen 25 jaar heeft BosBros veel kwalitatieve jeugdfilms geproduceerd, waaronder ook een aantal bioscoophits gebaseerd op de boeken van Annie M.G. Schmidt, zoals Abeltje, Minoes, Ja Zuster Nee Zuster en Pluk van de Petteflet.

Annie M.G Schmidt schreef Wiplala in 1957. Nooit werd van het boek een film gemaakt. Filmproducent Burny Bos zegt hierover: “Bij het lezen van een boek kun je in je fantasie wel mensen klein tinkelen (toveren), maar om dat realistisch te filmen met echte acteurs heb je zeer ingewikkelde montagetechnieken nodig. Tot nu toe was dat te duur en te moeilijk, maar nu, met nieuwe technologische ontwikkelingen kunnen we de stap zetten. We hebben Tamara Bos gevraagd het scenario te schrijven en samen met regisseur Tim Oliehoek en een aantal topcreatieven uit binnen- en buitenland gaan we van Wiplala een hele bijzondere film maken.”

Ruud Lamers, van In The Air en distributeur van Wiplala de Film, voegt hieraan toe: “Voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse familiefilm geven we families en bedrijven de mogelijkheid te investeren in ons eigen Nederlandse cultuurgoed en iedereen kan meehelpen om het succes van Wiplala mogelijk te maken. Deze crowdfunding actie is uniek en lucratief, omdat bij elke investering vanaf €100,- een bijzonder pakket aan cadeaus wordt weggegeven, waaronder bioscoopkaartjes, en bovendien de complete investering met dividend kan worden terugbetaald na een succesvolle uitbreng van de film in de bioscoop. We verwachten dat een ‘Annie M.G. Schmidt’ verfilming als deze zeker 500.000 bezoekers naar de bioscoop zal trekken.”

Een certificaat kost €100,- en daarvoor krijgt de investeerder 2 gratis bioscooptickets voor Wiplala, een digitale filmposter, het script en maandelijkse nieuws updates. Bij aankoop van meer dan 1 certificaat komen daar nog meer leuke extra’s bij. Die staan vermeld op de website www.wiplaladefilm.nl.

De complete inleg van het certificaat, dus €100,-, wordt teruggestort als 250.000 bioscoopbezoekers Wiplala de Film hebben bezocht. Bij hogere bezoekersaantallen ontvangt de certificaathouder rendement op de investering. De inleg wordt dan vermeerderd met percentages zoals hieronder staat aangegeven.

Veilige investering

Alle films gebaseerd op de boeken van Annie M.G. Schmidt hebben meer, vaak veel meer bioscoopbezoekers behaald dan 400.000. In The Air is ervan overtuigd dat

Wiplala dé Kerstfilm wordt van 2014 en veel bezoekers zal trekken.

De crowdfunding partners zijn Symbid en EU1. Op de website www.wiplaladefilm.nl is alle informatie over de crowdfunding te vinden en worden investeerders doorgeleid naar EU1 en Symbid om veilig te kunnen participeren.

Einde persbericht

Synopsis, biografieën en beeldmateriaal zijn op aanvraag beschikbaar.

Voor meer informatie en interview aanvragen kunt u contact opnemen met Corien Niezing van NewInfluence.

E:  corien@newinfluence.nl

M: +31 (0)6 5341 5346

www.newinfluence.nl

"Bij het lezen van een boek kun je in je fantasie wel mensen klein tinkelen (toveren), maar om dat realistisch te filmen met echte acteurs heb je zeer ingewikkelde montagetechnieken nodig. Tot nu toe was dat te duur en te moeilijk, maar nu, met nieuwe technologische ontwikkelingen kunnen we de stap zetten. We hebben Tamara Bos gevraagd het scenario te schrijven en samen met regisseur Tim Oliehoek en een aantal topcreatieven uit binnen- en buitenland gaan we van Wiplala een hele bijzondere film maken." Burny Bos