Grote investeerders ontdekken crowdfunding

Symbid en Credion gaan samen informal investors faciliteren.

16 JULI 2013, ROTTERDAM/ HEERENVEEN
Rotterdam/Heerenveen, 15 juli 2013 – Crowdfundingplatform Symbid en kredietbemiddelaar Credion gaan zich samen richten op de grotere crowdinvesteerders. Het gaat om investeringen van tussen de 1.000 en 10.000 euro.

Symbid is hiervoor gestart met Symbid Groups, een initiatief waarmee een persoon, instelling of bank een groep kan oprichten voor zijn ondernemers. Credion zal voor de nieuwe ondernemers een financiële scan doen om het vertrouwen van potentiële investeerders te vergoten. Met het aantrekken van grotere investeringen wordt crowdfunding interessanter voor het MKB.

Crowdfunding serieuze optie

Nu het lang niet meer vanzelfsprekend is dat ondernemers naar de bank kunnen voor financiering, zoeken ze naar alternatieve kredietvormen. Crowdfunding is daar een van. ‘Tot nu toe was crowdfunding alleen interessant voor een beperkt deel van het MKB, de bedrijven met een relatief lage kredietbehoefte. Met het toetreden van grotere investeerders verandert dat’, zegt Carlo van der Weg, directeur van Credion Nederland. De reden dat grotere investeerders naar het MKB kijken is dat ze zoeken naar manieren om hun geld te laten renderen. ‘Met name de huidige lage rentes drijven informal investeerders naar het MKB. Crowdfunding is een heel goede manier voor hen om te investeren.’

Financiële onderbouwing

De bedrijven die in aanmerking willen komen voor het kapitaal dat via Symbid wordt verstrekt, worden door Credion doorgelicht. Op deze manier komen er onafhankelijk getoetste financiële onderbouwingen bij de investeringsvoorstellen op het Symbid-platform. ‘Wij merken dat ondernemers en investeerders beiden behoefte hebben aan professionele documentatie en advies omtrent investeringsvoorstellen’, zegt Korstiaan Zandvliet, directeur van Symbid. ‘Met name voor de wat grotere investeerders is dit heel belangrijk. Wij verwachten dat de aanwezigheid van deze professionele documentatie zal leiden tot meer en grotere investeringen.’

Over Credion

Credion is een onafhankelijke adviesorganisatie voor financieringen voor het MKB. Het bedrijf werd in 2001 opgericht door een groep oud-bankiers die vond dat ze de zaken voor de ondernemer beter konden regelen vanuit een onafhankelijke positie. Credion brengt ondernemer en geldverstrekker bij elkaar en zoekt naar de best mogelijke financiële constructies voor zijn klanten. Credion heeft een landelijk dekkend netwerk van ruim twintig filialen met ruim vijftig adviseurs.

"‘Tot nu toe was crowdfunding alleen interessant voor een beperkt deel van het MKB, de bedrijven met een relatief lage kredietbehoefte. Met het toetreden van grotere investeerders verandert dat. Met name de huidige lage rentes drijven informal investeerders naar het MKB. Crowdfunding is een heel goede manier voor hen om te investeren'." Carlo van der Weg
"Wij merken dat ondernemers en investeerders beiden behoefte hebben aan professionele documentatie en advies omtrent investeringsvoorstellen. Met name voor de wat grotere investeerders is dit heel belangrijk. Wij verwachten dat de aanwezigheid van deze professionele documentatie zal leiden tot meer en grotere investeringen.’" Korstiaan Zandvliet