WineNetwork met €47.000 aan startkapitaal het volgende crowdfundingsucces op Symbid

20 JUNI 2013, ROTTERDAM
WineNetwork, een sociale wijnapplicatie waarbij iemands netwerk helpt bij het kiezen van de beste wijnen, haalde onlangs via Symbid €47.000 op. Via de verkoop van aandelen werden er 54 investeerders aangetrokken. De gemiddelde investering kwam hiermee op ruim €870 per persoon.

20-06-2013, Rotterdam - Met bijna 24 liter per hoofd van de bevolking in 2012, neemt de wijnconsumptie in Nederland toe. Supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo strijden om prijzen als “Wijnsupermarkt van het Jaar”, en breiden het aanbod aan wijnen verder uit. Met een groeiend aanbod ziet de consument vaak door de bomen het bos niet meer. WineNetwork heeft de ambitie om wijn uitkiezen weer leuk en sociaal te maken, gericht op de smaakbeleving in plaats van op prijs en massa. Het eindeloos doorspitten van etiketten en proefnotities die allemaal op elkaar lijken moet verleden tijd zijn met WineNetwork, dat zichzelf presenteert als hét sociale wijnplatform waarbij het advies van het netwerk de doorslag geeft.

Om dit platform te ontwikkelen en de markt te bereiken hadden Pieter Schulting en Sander Huininga, de ondernemers achter het bedrijf, €47.000 aan startkapitaal nodig. Dit hebben ze nu verkregen middels een crowdfundingcampagne waarbij aandelen van de start-up werden verkocht. De campagne vond plaats op Symbid, een Nederlands “equity”- crowdfundingplatform dat zich richt op ondernemers en investeerders.

In ruil voor de gekochte aandelen verwacht WineNetwork de investeerders een rendement van tien maal de inleg te kunnen uitkeren over een periode van vijf jaar. Daar bovenop werden tijdens de campagne luxe flessen wijn weggegeven aan de investeerders die WineNetwork hielpen om bijvoorbeeld 50% en 75% van de financiering te behalen.

Pieter Schulting is dan ook zeer tevreden over het resultaat: “Dit kapitaal hebben we nodig om WineNetwork te kunnen starten. We hebben bewust gekozen voor crowdfunding omdat we op die manier kunnen starten met meer dan 50 betrokken klanten die hopelijk ook als ambassadeurs zullen gaan optreden. Dat zal ons gaan helpen bij de groei na de lancering. De hoge investeringen die er zijn gedaan tonen aan dat investeerders ook geloven in ons idee, wat erg bemoedigend is. De Nederlandse markt is klaar voor ons product. Wijn drinken is iets wat we bijna allemaal doen, maar het ontbreekt ons steeds meer aan tijd of zin om uitgebreid voor het wijnrek te staan. Met de ervaring van reeds gedronken wijnen van vrienden heb je het beste advies. Advies van vrienden is sowieso waardevoller en betrouwbaarder dan dat van een verkoper. WineNetwork is er helemaal klaar voor”.

Ook Korstiaan Zandvliet, CEO van Symbid, is blij met het resultaat: “WineNetwork is een fantastisch voorbeeld van een jonge, inspirerende start-up die veel te bieden heeft aan onze investeerders. Met een aanzienlijk aantal grote investeerders zien we dat mensen op zoek naar rendement steeds meer in concepten als WineNetwork beleggen. Hiermee laten we zien dat crowdfunding op basis van aandelenparticipaties steeds populairder aan het worden is”.

"Dit kapitaal hebben we nodig om WineNetwork te kunnen starten. We hebben bewust gekozen voor crowdfunding omdat we op die manier kunnen starten met meer dan 50 betrokken klanten." Pieter Schulting
"Met een aanzienlijk aantal grote investeerders zien we dat mensen op zoek naar rendement steeds meer in concepten als WineNetwork beleggen. " Korstiaan Zandvliet