JAC< elektrische scooter haalt met haar internationale crowdfundingcampagne €60.000 op

21 MAART 2013, ROTTERDAM
De elektrische, milieuvriendelijke en ultralichte scooters "JAC<" van LEEV Mobility zijn populair. Door middel van een crowdfundingcampagne waarbij 44 mensen de scooters bestelden, werd via Symbid ruim €60.000 opgehaald. Dat komt neer op zo'n €1120 per persoon waarmee de gemiddelde inleg ongekend hoog is.

21-03-2013 Rotterdam, Nederland – Duurzaamheid krijgt steeds meer een ondernemend karakter. Maar hoewel duurzaamheid steeds meer als een lust in plaats van een last wordt gezien, is het nog altijd niet eenvoudig financiering te krijgen voor initiatieven waar vaak wel maatschappelijk draagvlak voor is. Het steeds meer bekende fenomeen “crowdfunding”, waarbij grote groepen mensen geld bij elkaar leggen om gezamenlijk een doel te steunen, is inmiddels ook geschikt voor ondernemerschap. Bijvoorbeeld voor bedrijven zoals LEEV Mobility die een nieuw, groen product op de markt willen brengen maar nog geen financiering hebben voor de productie van het product.

Net als veel “groene” voorgangers heeft LEEV Mobility gekozen voor crowdfunding waarbij de voorverkoop van deze eenpersoons vervoerder mogelijk is gemaakt. Vanuit de hele wereld kon men via Symbid de JAC< scooter kopen, wat leidde tot bestellingen uit onder meer Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Australië, Singapore en de VS. De early adopters uit deze landen kozen voor een unieke scooter van minder dan 20 kilo die efficiënt gebruik maakt van energie. Met een gemiddelde bijdrage van €1120 per persoon betekent dit dat de gemiddelde inleg ruim 550% hoger is dan normaal. Daarmee is zowel de reikwijdte als de gemiddelde bijdrage bijzonder hoog voor een oorspronkelijk Nederlandse campagne.

Marcel Schreuder van LEEV Mobility is dan ook erg tevreden: “Hoewel het in eerste instantie erg zoeken was naar het hoe en wat van de campagne, is het resultaat erg positief. Niet alleen ben ik erg blij met iedereen die deze campagne heeft gesteund maar ook de voorverkoop van je product is een goede ervaring. Met betrekking tot de JAC< zijn we veel te weten over het product, de markt en de prijs nog voordat we het risico van de daadwerkelijk verkoop op ons hoefden te nemen. Ook de internationale interesse in het product heeft voor ons een aantal balletjes aan het rollen gebracht en we zijn nu bezig afzetpunten in het buitenland op te zetten”.

Korstiaan Zandvliet, CEO van Symbid, ligt toe: “We zien inderdaad drie ontwikkelingen die deze campagne kenmerken. Steeds meer duurzame ondernemers wiens product draagvlak heeft in de markt maar niet van mogelijke financiers zoeken hun heil bij crowdfunding-platformen. Direct daaraan verbonden zien we ook dat ondernemers in het algemeen crowdfunding gebruiken om hun product te testen en marktinformatie 'uit de praktijk' te verkrijgen. Ten slotte zijn de bedragen die worden geïnvesteerd of gedoneerd via Symbid gemiddeld steeds hoger. Men begint enthousiast te worden over crowdfunding en het idee dat men zelf kan bepalen welk product er straks wordt aangeboden, en dat zie je duidelijk terug in de hoogte van de bedragen”.

JAC< is inmiddels ook bezig met een campagne waarbij men via Symbid een aandeel in het bedrijf kan kopen vanaf €20. Deze campagne heeft zo'n €4.000 van de €75.000 opgehaald via negentien investeerders. Ook hier zijn bij verschillende investeringen extra cadeaus te ontvangen naast de aandelen die de crowd.

" Met betrekking tot de JAC< zijn we veel te weten over het product, de markt en de prijs nog voordat we het risico van de daadwerkelijk verkoop op ons hoefden te nemen." Marcel Schreuders
"Men begint enthousiast te worden over crowdfunding en het idee dat men zelf kan bepalen welk product er straks wordt aangeboden, en dat zie je duidelijk terug in de hoogte van de bedragen" Korstiaan Zandvliet