Het Bombardement betrekt via crowdfunding meer dan 100 investeerders bij speelfilm

21 FEBRUARI 2013, ROTTERDAM
Het romantische Nederlandse oorlogsdrama Het Bombardement heeft meer dan honderd fans betrokken bij haar project. Via crowdfunding, waarbij grote groepen mensen een klein beetje geld inleggen, heeft Het Bombardement het publiek de kans gegeven echt deel uit te maken van het project door ze mede-eigenaar te maken. In totaal hebben de fans zich voor €20.000 ingekocht in de film.

21- 02- 2013, Rotterdam - Het Bombardement is een zinderend liefdesdrama tussen de jonge bokser Vincent (Jan Smit) en de verloofde Eva (Roos van Erkel). Terwijl de oorlog in Nederland uitbreekt, ontvlamt ook hun even heftige als onmogelijke liefde. Dan breekt 14 mei 1940 aan, de dag dat het centrum van Rotterdam gebombardeerd wordt en de jonge geliefden elkaar uit het oog verliezen. De regie was in handen van Ate de Jong en Het Bombardement is een productie van Fu Works en Talent United.

Crowdfunding met aandelen (“equity-crowdfunding”), waarbij vele mensen samen investeren in een project, maakte het mogelijk voor fans om mede-eigenaar te worden. In tegenstelling tot donatiecrowdfunding waarbij alleen cadeaus worden weg gegeven, hebben deze “crowd investors” een stukje in de film gekocht. Hiermee is Het Bombardement de eerste Nederlandse film die deze mogelijkheid heeft aangeboden. Maar ook onder andere bioscoopkaartjes, DVD's, exclusieve informatie en previews, premièrekaarten, de naam bij de aftiteling, gesigneerde posters of een dag op de set zijn weg gegeven.

“Het belangrijkste was het betrekken van het publiek bij het project. We merken vaker dan men meer wil beleven dan alleen de filmvertoning. Middels crowdfunding werd het mogelijk voor het publiek om onderdeel te worden van een film, op een wijze die uniek is binnen Nederland, en tegelijkertijd konden wij daarmee het resterende stukje financiering voor de film rondmaken.” aldus producent Fu Works over waarom zij voor crowdfunding kozen.

Korstiaan Zandvliet, CEO van Symbid, licht toe: “Het Bombardement was voor ons een prachtige kans om te laten zien dat crowdfunding niet alleen gaat om geld. Het gaat om het verzamelen en activeren van ambassadeurs, het verkrijgen van extra aandacht, het aankondigen van een mooi product en opbouwen van een relatie tussen projecteigenaar en eindgebruiker. De lijntjes worden heel kort doordat de crowdfunder en de investeerder een gezamenlijk doel hebben en een unieke band creëren.”.

Ate de Jong regisseerde diverse films in Nederland en Hollywood, waaronder de Amerikaanse hitserie MIAMI VICE en EEN VLUCHT REGENWULPEN. Hij was producent van DISCOVERY OF HEAVEN (naar het boek van Harry Mulisch), ZOMERHITTE (naar het boek van Jan Wolkers) en LEFT LUGGAGE (regie Jeroen Krabbe). HET BOMBARDEMENT wordt geproduceerd door San Fu Maltha van Fu Works (Süskind; Oorlogswinter; Zwartboek), Paul Ruven en Rene Huybrechtse van Talent United (ZOEF ZOEF HABIBI; GANGSTERBOYS; KOM NIET AAN MIJN KINDEREN), in coproductie met Rotterdamse producent In-Soo Radstake van In-Soo Productions (PARRADOX; SPION VAN ORANJE). Tros is de coproducerende omroep.

"Het belangrijkste was het betrekken van het publiek bij het project. We merken vaker dan men meer wil beleven dan alleen de filmvertoning. Middels crowdfunding werd het mogelijk voor het publiek om onderdeel te worden van een film, op een wijze die uniek is binnen Nederland, en tegelijkertijd konden wij daarmee het resterende stukje financiering voor de film rondmaken." FuWorks
"Het Bombardement was voor ons een prachtige kans om te laten zien dat crowdfunding niet alleen gaat om geld. Het gaat om het verzamelen en activeren van ambassadeurs, het verkrijgen van extra aandacht, het aankondigen van een mooi product en opbouwen van een relatie tussen projecteigenaar en eindgebruiker. De lijntjes worden heel kort doordat de crowdfunder en de investeerder een gezamenlijk doel hebben en een unieke band creëren." Korstiaan Zandvliet