Platform KrachtinNL overstijgt haar crowdfunding doelkapitaal met haar campagne op Symbid

18 FEBRUARI 2013, ROTTERDAM
Platform Kracht in Nederland profileert zich als marketeer en facilitator van maatschappelijke veerkracht en is de versneller van sociale en economische vernieuwing. Voor een initiatief dat als doel heeft om de denk- en doekracht van de Nederlandse samenleving optimaal in te zetten is het dan ook logisch om zich voor haar financiering te wenden tot donatiecrowdfunding.

Platform Kracht in Nederland profileert zich als marketeer en facilitator van maatschappelijke veerkracht en is de versneller van sociale en economische vernieuwing. Voor een initiatief dat als doel heeft om de denk- en doekracht van de Nederlandse samenleving optimaal in te zetten is het dan ook logisch om zich voor haar financiering te wenden tot donatiecrowdfunding. Het doelkapitaal van €20.000 is ruimschoots behaald via crowdfundingplatform Symbid, waarna het Ministerie van Binnenlandse Zaken het behaalde bedrag heeft verdubbeld.

18-02-2013 Rotterdam, Nederland – Platform Kracht in Nederland wil maatschappelijke kracht mobiliseren, verbinden, aanmoedigen en zichtbaar maken. Haar doel is het worden van de versneller van maatschappelijke en sociaal economische innovatie en ze wil het herkenbare en verbindende label voor maatschappelijke initiatiefnemers en sociale ondernemingen zijn. Kracht in Nederland stimuleert een nieuw samenspel tussen samenleving, overheid en bedrijfsleven, en heeft dit nieuwe samenspel direct weten te vertalen door voor haar financiering gebruik te maken van een alternatieve en verbindende financieringsmethode: crowdfunding.

Dit wordt steeds vaker gesteund door grote financierders zoals bankaire instellingen maar ook de overheid. Het behaalde doelbedrag van Platform Kracht in Nederland is door het Ministerie van Binnenlandse Zaken verdubbeld tot €20.000 wat aantoont dat crowdfunding de weg opent naar het binnenhalen van grotere financierders. Crowdfunding blijkt steeds meer deel uit te maken van het reguliere financieringstraject.

De afgelopen maanden heeft Platform Kracht in Nederland bij zeventien investeerders meer dan €20.000 opgehaald via een “pledging”- campagne. De investeerders hebben zich in Platform Kracht in NL ingekocht op basis van vier typen lidmaatschappen waardoor zij verschillende rechten hebben kunnen bemachtigen. De typen lidmaatschappen zijn afgestemd op het type investeerder; overheid, particulier, instelling of bedrijf; Platformen Kracht in NL heeft een kans voor verschillende typen financierders gecreeerd om deel te nemen aan dit innovatieve initiatief. Deze verschillende leden gaan nu gezamenlijk verder als Platform Kracht in NL. Hoewel crowdfunding normaliter duidt op de massa mensen die samen kleine bedragen omvormen tot één grote investeringspot, blijkt uit deze campagne dat ook kleine Angels en zakelijke investeerders behoefte hebben aan platformen als Symbid.

Silvia de Ronde-Bresser, mede-oprichter van Platform Kracht in Nederland reageert: “We zien in crowdfunding duidelijk het proces dat wijzelf ook proberen te creëren via ons platform: dat van co-creatie en het gezamenlijk mooie initiatieven tot wasdom brengen. Ook grote investeerders zien het nut van initiatieven zoals Platform Kracht in Nederland.".

Korstiaan Zandvliet, CEO en mede-oprichter van Symbid, zegt: “Het is prachtig om te zien dat het idee van het gemeenschappelijk bundelen van middelen, of dat nu financiële middelen of intellectuele middelen zijn, naar voren komt in Platform Kracht in Nederland. Deze campagne laat zien dat crowdfunding een plek heeft binnen het traject voor het tot stand brengen van maatschappelijke initiatieven.”.

"We zien in crowdfunding duidelijk het proces dat wijzelf ook proberen te creëren via ons platform: dat van co-creatie en het gezamenlijk mooie initiatieven tot wasdom brengen. Ook grote investeerders zien het nut van initiatieven zoals Platform Kracht in Nederland." Silvia de Ronde-Bresser
"Het is prachtig om te zien dat het idee van het gemeenschappelijk bundelen van middelen, of dat nu financiële middelen of intellectuele middelen zijn, naar voren komt in Platform Kracht in Nederland. Deze campagne laat zien dat crowdfunding een plek heeft binnen het traject voor het tot stand brengen van maatschappelijke initiatieven." Korstiaan Zandvliet