Uit je eigen stad groeit als kool en haalt €65.000 binnen met crowdfunding via Symbid

13 AUGUSTUS 2012
Uit je eigen stad kiest voor een innovatieve aanpak van landbouw binnen de bebouwde kom: op ongebruikte stukken land in de stad Rotterdam worden sinds kort agrarische activiteiten ondernomen. Uit je eigen stad verbouwt, verwerkt, verkoopt en bereidt eigen producten voor en aan restaurants, detailhandel en consumenten. Een deel van de financiering ervan was net zo innovatie als stadslandbouw zelf: via equity-based crowdfunding op Symbid.nl, haalde Uit je eigen stad €65.000 op!

13-08-2012: Rotterdam Uit je eigen stad staat voor landbouw uit de eigen streek. Maar wat is ‘de eigen streek’ wanneer je midden in een grote stad woont? De missie van Uit je eigen stad is landbouw weer terug te brengen naar de mensen; inclusief degenen die niet op of in de buurt van het platteland wonen. En dat zijn nogal wat Nederlanders. Nu is het ook voor deze mensen mogelijk om te genieten van verse agrarische producten.

Uit je eigen stad laat agrarische producten verbouwen op braakliggende stukken terrein zoals bijvoorbeeld een rangeerterrein in de Rotterdamse have, die in samenwerking met de Gemeente Rotterdam worden toegekend aan ondernemende Rotterdammers met een liefde voor het plattelandsleven. Ook de verkoop van de producten aan Rotterdamse verhandelaren, restaurants en particulieren wordt door Uit je eigen stad gefaciliteerd. De verkoop aan restaurants blijkt erg welkom want inmiddels doen vijf restaurants mee:  Eendracht, Mevr. Meijer, Van de Boer en Zinc nemen deel aan de ecologische innovatie die Uit Je Eigen Stad in Rotterdam in gang heeft gezet. Voor de ontwikkeling en promotie van dit concept was onder andere €65.000 nodig van de crowd. Uit je eigen stad heeft dit doelkapitaal onlangs bereikt en er iets langer dan vier maanden over heeft gedaan. Voor een startup is de ruim €14.400 per maand die Uit je eigen stad ophaalde bijzonder welkom.

Huibert de Leede, medeoprichter van Uit je eigen stad, is verheugd: “Prachtig om te zien dat een dergelijk lokaal initiatief op zo’n grote schaal steun geniet. Niet alleen op het Symbid platform maar ook daarbuiten. Het crowdfundingkapitaal is natuurlijk welkom voor ons initiatief maar wat vooral opviel was het enthousiasme waarmee geïnteresseerden die niet via Symbid hoorden van ons idee, wilde investeren. Een platform als Symbid is dan erg welkom omdat niet alle investeringen één voor één moeten worden afgehandeld en omdat iedereen de kans krijgt om echt deel te worden van Uit je eigen stad.”

Korstiaan Zandvliet, CEO van Symbid, is het eens met Huibert: “Het is mooi om te zien dat men Uit je eigen stad zo massaal steunt. Omdat zowel Uit je eigen stad als Symbid uit Rotterdam komen is deze samenwerking erg leuk. Het is mooi dat we Rotterdammers de kans kunnen geven te investeren in een startup waarvan ze resultaten daadwerkelijk, offline kunnen zien!”

"“Prachtig om te zien dat een dergelijk lokaal initiatief op zo’n grote schaal steun geniet. Niet alleen op het Symbid platform maar ook daarbuiten. Het crowdfundingkapitaal is natuurlijk welkom voor ons initiatief maar wat vooral opviel was het enthousiasme waarmee geïnteresseerden die niet via Symbid hoorden van ons idee, wilde investeren. Een platform als Symbid is dan erg welkom omdat niet alle investeringen één voor één moeten worden afgehandeld en omdat iedereen de kans krijgt om echt deel te worden van Uit je eigen stad.” " Huibert de Leede
"“Het is mooi om te zien dat men Uit je eigen stad zo massaal steunt. Omdat zowel Uit je eigen stad als Symbid uit Rotterdam komen is deze samenwerking erg leuk. Het is mooi dat we Rotterdammers de kans kunnen geven te investeren in een startup waarvan ze resultaten daadwerkelijk, offline kunnen zien!”" Korstiaan Zandvliet