Grote groei van Crowdfunding Industrie vraagt om accreditatie

Symbid voldoet als enige Nederlandse Crowdfunding platform aan hoogste accreditatie eisen ter wereld

05 APRIL 2012, UTRECHT
De crowdfunding industrie groeit snel en de financieringsmogelijkheden die het het Midden- en Kleinbedrijf biedt wordt steeds populairder. Het probleem is echter dat één van de meest gewilde methoden binnen de industrie, equity-based crowdfunding, wegens juridische regelgeving wordt beperkt in haar internationale ontwikkeling. In het bijzonder bedrijven in de V.S. Die willen deelnemen aan crowdfunding als ondernemer in de V.S. zelf of in Europa ondervinden problemen.

Maar er is vooruitgang. Op 21 maart is de verwezenlijking van de de 'JOBS act' weer een stap dichter bij haar doel, waardoor het mogelijk wordt om legaal te crowdfunden in de V.S. Dit wetsvoorstel moet nog slechts één revisie afwachten die waarschijnlijk binnen een paar weken wordt ondertekent. Maar de industrie staat te springen om equity-based crowdfunding. Een initiatief van crowdsourcing.org, het 'Crowdfunding Accreditation for Platform Standards, oftewel CAPS, is gericht op het garanderen van veilige en betrouwbare crowdfunding door het standaardiseren van bepaalde eisen. Bedrijven worden beoordeeld op Operationele Inzichtelijkheid, Veiligheid van Informatie en Betalingen, Platform Functionaliteit en Operationele Procedures.

Ondanks dat in Europa het juridische framework voor equity-based crowdfunding veel beter is, zijn er nog veel verschillen. Er zijn voorbeelden van bedrijven die crowdfunding aanbieden in heel Europa, zoals Symbid. Gezien de snelle Europese internationalisering van Symbid en de voorwaarden voor deze uitbreiding was het geen verassing dat Symbid tot één van de eerste bedrijven behoorde die de hoogst mogelijke accreditatie ontvingen binnen deze industrie. Korstiaan Zandvliet, CEO Symbid, is blij met het CAPS programma en Symbid's accreditatie: “Deze accreditatie reflecteert onze continue inspanning om een veilige en legale omgeving te creëren om equity-based crowdfunding aan te bieden. Het toont ondernemers en investeerders dat crowdfunding via Symbid één van de veiligste manieren is om te investeren in crowdfunding projecten.”

Uiteraard betekend de legalisatie van crowdfunding van de U.S. voor Europa, en bedrijven zoals Symbid, een enorme vooruitgang. Op basis van een invitation-only lancering zijn er slechts acht bedrijven geaccrediteerd op basis van het CAPS programma. Er wordt verwacht dat meer dan 200 bedrijven zich zullen aanmelden voor accreditatie in 2012.