WakaWaka verzamelt €75.000 met crowdfunding

Duurzame business developers verzamelen €75.000 via Symbid en bedienen een markt van 1,5 miljard mensen

02 FEBRUARI 2012, AMSTERDAM
Off-Grid Solutions, een Nederlandse zonne-energie ontwikkelaar, verkrijgt €75.000 via equity-based crowdfunding platform Symbid. Hun WakaWaka solar Light slaagde erin wereldwijd 320 investeerders aan te trekken. Het opgehaalde kapitaal wordt gebruikt om zonne- LED-lampen te produceren voor ontwikkelingslanden. Het succes van WakaWaka onderschrijft de positieve ontwikkeling van crowdfunding als manier om kapitaal te verzamelen voor kleine bedrijven.

Off-Grid Solutions, een Nederlandse zonne-energie ontwikkelaar, verkrijgt €75.000 via equity-based crowdfunding platform Symbid. Hun WakaWaka solar Light slaagde erin wereldwijd 320 investeerders aan te trekken. Het opgehaalde kapitaal wordt gebruikt om zonne- LED-lampen te produceren voor ontwikkelingslanden. Het  succes van WakaWaka onderschrijft de positieve ontwikkeling van crowdfunding als manier om kapitaal te verzamelen voor kleine bedrijven.

WakaWaka richt zich op de 'base of the pyramid': de 1,5 miljard mensen die zonder elektriciteit leven. Volgens Off-Grid Solutions zal hun WakaWaka helpen om armoede te verhelpen, een schonere lucht in te ademen, betere studieresultaten te behalen en meer. De kwaliteit van het licht, in tegenstelling tot de momenteel gebruikte kerosine-verlichting, is veel beter. Ook hebben WakaWaka’s geen operationele kosten en wordt klimaatverandering onderdrukt. Niet alleen zijn de LED-lampjes milieuvriendelijk, op 1 dag zon  voorzien ze in 8 uur sterke verlichting, 16 uur leeslicht of 80 uur veiligheidsverlichting. De batterij werkt tot drie jaar lang. Het is dus geen wonder dat een dergelijk initiatief haar doelkapitaal binnen slechts 10 weken heeft behaald.

Niet alleen heeft Off-Grid Solutions haar WakaWaka goed uitgedacht, voor hun crowdfunding strategie geldt het zelfde. Maurits Groen, één van de drie oprichters, zegt: “Nadat ons spaargeld er al doorheen was, hadden wij additionele fondsen nodig voor de ontwikkeling en eerste productie van WakaWaka. Wij konden en wilden niet wachten op het perfecte moment om met investeerders te praten over een deelname. Nu ken ik gelukkig wat mensen in de media en de exposure die we gehad hebben heeft de campagne een enorme boost gegeven. Daarnaast is het gewoon heel hard werken geweest. Mijn mede oprichters Camille van Gestel en  Kim van de Leeuw hebben enorm hun best gedaan om iedereen zo veel mogelijk persoonlijk te beantwoorden en onze WakaWaka boodschap te verspreiden via Facebook, Twitter en hun persoonlijke netwerken. Hoewel het echte werk nu pas begint, hebben wij via Symbid een vliegende start kunnen maken!”

Equity-based crowdfunding is bijzonder omdat alle investeren aandeelhouders worden binnen Off-Grid Solutions. Symbid, het platform dat gebruikt is voor deze campagne, biedt de eerste internationale equity-based crowdfunding service ter wereld. Investeerders worden deels eigenaar van het bedrijf en ontvangen inkomsten van de winst in de vorm van dividend en kunnen hun aandelen verkopen. Op deze manier heeft iedereen profijt van de investering.

""Hoewel het echte werk nu pas begint, hebben wij via Symbid een vliegende start kunnen maken!"" Maurits Groen, Co-Founder WakaWaka Light