Symbid winnaar publieksprijs Shell LiveWIRE Award 2011

Publiek kiest voor ondernemer met wereldwijde financiering voor lokale ideeën

19 DECEMBER 2011, AMSTERDAM
Op woensdag 14 december 2011 vond voor de dertiende keer de uitreiking van de Shell LiveWIRE Award 2011 plaats. De publieksprijs gaat dit jaar naar Symbid uit Utrecht. Zij wisten 40% van de publieksstemmen te verwerven via www.livewire.nl en gaan naar huis met een prijs van €2.500,-.

Xilloc Medical uit Maastricht is de winnaar van de juryprijs van deze prestigieuze Award en ontvangt de bijbehorende €10.000,-. Minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) reikte deze prijs voor jong en innovatief ondernemerschap uit.

Juryleden Ron van Eijk van BDO Accountants & Adviseurs, Karen Romme van Freeman Media B.V., Wim Poelman hoogleraar aan de Universiteit Twente en Hans de Jongh van Het Financieele Dagblad beoordeelden de finalisten op innovatie, ondernemingszin en groeipotentie. Volgens de jury onderscheidt Xilloc zich door een technisch hoogstaande oplossing voor een maatschappelijk probleem. De Shell LiveWIRE Award wordt georganiseerd door Shell Nederland en Syntens Innovatiecentrum.

“Ondernemers als Xilloc Medical en Symbid laten zien dat ondernemers met een technische achtergrond een aanwinst zijn voor de Nederlandse economie”, aldus minister Verhagen. “Met hun ideeën bouwen ze niet alleen een bedrijf op, ze vinden ook oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.” Hij feliciteerde de winnaars van harte.

Symbid won de publieksprijs en is het eerste wereldwijde crowdfundingplatform waarmee startups en MKB-bedrijven kapitaal kunnen aantrekken in ruil voor aandelen. Investeerders kunnen vanaf twintig euro direct investeren in het idee van hun keuze. Via een intermediaire entiteit worden zij aandeelhouder  met stemrecht, recht op dividend en de mogelijkheid om hun aandeel te verkopen. Symbid's CEO, Korstiaan Zandvliet, is verheugd met de publieksprijs; "de publieksprijs winnen met dit overweldigende aantal stemmen, is voor het hele team van Symbid een signaal dat we op de juiste weg zijn, wij danken dan ook iedereen die een stem heeft uitgebracht op Symbid!"

Organisatie
Shell LiveWIRE Nederland is een van de 21 LiveWIRE programma's ondersteund door Shell over de hele wereld om de ondernemingszin bij jongeren te stimuleren. De ondersteuning van ondernemers wordt in Nederland verzorgd door Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers, en bestaat uit het gericht geven van advies, het bieden van een netwerk en het aanbieden van masterclasses. In totaal hebben sinds de oprichting van het programma in 1982 al meer dan acht miljoen jonge ondernemers contact gehad met LiveWIRE-programma's op internationaal niveau.

Kijk op www.liveWIRE.nl of www.shell-livewire.com voor meer informatie.

"de publieksprijs winnen met dit overweldigende aantal stemmen, is voor het hele team van Symbid een signaal dat we op de juiste weg zijn, wij danken dan ook iedereen die een stem heeft uitgebracht op Symbid!" Korstiaan Zandvliet, CEO Symbid