Symbid finalist in Shell LiveWIRE Award 2011

Utrechts financieringsplatform bij top 4 meest innovatieve bedrijven in Nederland

11 NOVEMBER 2011, UTRECHT
13 technische ondernemers hebben gisteren bij Business News Radio/Financieel Dagblad gestreden om een finaleplaats voor de grote prijs van 2011: de Shell LiveWIRE Award 2011. Symbid bevindt zich bij de vier ondernemers die zijn doorgedrongen tot de finale die dit jaar plaatsvindt op 14 december 2011 bij Royal Shell in Den Haag.

De finalisten zijn:  BabyBloom Healthcare uit Leiden, Sorama uit Eindhoven, Symbid uit Utrecht en Xilloc Medical uit Maastricht. De ondernemers strijden op 14 december 2011 om de juryprijs van 10.000 euro en de publieksprijs van 2.500 euro. De Shell LiveWIRE Award wordt georganiseerd door Shell Nederland en Syntens Innovatiecentrum.

Shell LiveWIRE Award
Shell LiveWIRE ondersteunt technisch innovatieve ondernemers bij de ontwikkeling van hun bedrijf. De LiveWIRE Award is een jaarlijks terugkerend hoogtepunt. Dertien jonge ondernemers gingen de strijd aan en presenteerden zich gisteren aan de jury bestaande uit Wim Schinkel, Technology Manager Shell, Dirk Minne Vis, Syntens, Imke Carsouw, EL&I en Annemarie Forman, BDO Accountants & Adviseurs. De ondernemers werden beoordeeld op innovatie, ondernemingszin en groeipotentie.

De finalisten zijn:
Symbid: Wereldwijde financiering voor lokale ideeën
Symbid is het eerste wereldwijde crowdfundingplatform waarmee startups en MKB-bedrijven kapitaal kunnen aantrekken in ruil voor aandelen. Investeerders kunnen vanaf twintig euro direct investeren in het idee van hun keuze. Via een intermediaire entiteit worden zij aandeelhouder  met stemrecht, recht op dividend en de mogelijkheid om hun aandeel te verkopen.  Ondernemers: Robin Slakhorst en Korstiaan Zandvliet

Sorama: Techniek om geluid in beelden om te zetten is om stil van te worden
Ongewenst geluid leidt tot irritatie en kan zelfs schadelijk zijn voor de gezondheid. Sorama ontwikkelde een techniek om geluid om te zetten in beelden. Met behulp van deze visualisatiemethode kunnen ongewenste geluidsbronnen worden opgespoord en geluidsniveaus worden teruggedrongen. Ondernemers: Rick Scholte en Vincent Locht

BabyBloom Healthcare: De geboorte van de kind- en oudervriendelijke couveuse
Couveuses vormen letterlijk en figuurlijk een sta-in-de-weg tussen baby en moeder. Dankzij BabyBloom HealthCare kan de moeder de baby met couveuse en al voortaan op schoot nemen. Dankzij het ergonomische karakter van de BabyBloom couveuse behoren ook schouder- en rugklachten van verpleegkundigen tot het verleden.  Ondernemer: Heleen Willemsen

Xilloc Medical:  Patiënt specifieke schedelimplantaten produceren met 3D-printer
Het repareren van schedeldefecten is als gevolg van het handmatig vormen, boetseren en fixeren van standaardmateriaal een zeer complexe aangelegenheid. Xilloc Medical B.V. ontwikkelde een technologie om met behulp van een 3D-printer patiënt specifieke implantaten op maat te maken. Ondernemer: Maikel Beerens

Publieksprijs
Naast de juryprijs van 10.000 euro maken de finalisten ook kans op de publieksprijs van 2.500 euro. Iedereen kan zijn of haar stem vanaf woensdag 17 november aanstaande uitbrengen op de favoriete ondernemer via www.livewire.nl.

Volg het laatste nieuws
Volg ons nu ook via Twitter: #LiveWIRENL en zie met welke producten en diensten deze ondernemers meedingen naar de Award.

Organisatie
Shell LiveWIRE Nederland is een van de 21 LiveWIRE programma's ondersteund door Shell over de hele wereld om de ondernemingszin bij jongeren te voeden. De ondersteuning van ondernemers wordt in Nederland verzorgd door Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers, en bestaat uit het gericht geven van advies, het bieden van een netwerk en het aanbieden van masterclasses. In totaal hebben sinds de oprichting van het programma in 1982 al meer dan 8 miljoen jonge ondernemers contact gehad met LiveWIRE-programma's op internationaal niveau.

Kijk op www.liveWIRE.nl of www.shell-livewire.com voor meer informatie.

"Symbid bewijst met het doordringen tot de finale van de Shell Live Wire Award 2011 dat het op de goede weg is om de financiering van innovatieve starters drastisch te verbeteren " Korstiaan Zandvliet, Managing Director Symbid